Dag 26: woensdag 18 februari. Haast - Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Emily en Henk - WaarBenJij.nu Dag 26: woensdag 18 februari. Haast - Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Emily en Henk - WaarBenJij.nu

Dag 26: woensdag 18 februari. Haast - Queenstown

Door: Emily

Blijf op de hoogte en volg Emily en Henk

18 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Dag 26: woensdag 18 februari. Haast - Queenstown

Om 10.00 uur precies rijden we weg van de Beach Camping. We gaan richting Haastpas. De weg gaat door prachtig groen. Tropische vegetatie. De rivier heeft een heel brede bedding. We denken dat er normaal een klien stroompje doorheen gaat. De gletsjertijd is al te lang geleden!
Op de hoge bergen in de verte ligt nog sneeuw.
We stoppen bij de watervallen. Een kort paadje door het regenwoud leidt naar een prachtige 50 meter hoge waterval.
Na de Haast-pas verandert het landschap. De bergen worden kaler. Er groeit wat stevig gras.
Goed dat we geen enkel moment van onoplettendheid hebben, want we passeren de Jacob's River. Die mochten we natuurlijk zeker niet missen!!
Verder leidt de weg langs het Lake Hawea. Prachtig blauw-groen van kleur. Bij het gelijknamige stadje drinken we een kopje cappuccino.
De weg slingert vervolgens van het Lake Hawea langs het Lake Wanaka. Het is hier onbeschrijflijk mooi! De zon op het water, de bergen eromheen. We kunnen het amper fotograferen.
In het plaatsje Wanaka doen we boodschappen en kopen nog maar eens een spuitbus tegen de sandflies. We willen toch ook niet steeds binnenzitten.
Om ons heen wordt veel reclame gemaakt voor skiën. Het schijnt hier een paradijs voor skiërs en snowboarders te zijn. Maar waar zijn dan toch de liften?
Cardrona schijnt helemaal het summum te zijn. Vergelijkbaar met Les Deux Alpes.
Langs de weg zien we nog een oud hotel. Daterend uit 1875, uit de tijd van de gouddelvers. Met de old timer ervoor kunnen we ons dat indenken.
De eerste toeristen die trouwens over deze bergtop kwamen, deden dat in 1877 met koets en paarden. Pas in 2000 is deze weg geplaveid. We boffen!!
Vlak voor Queenstown komen we nog langs de Kawaran bridge. Eentje uit die pionierstijd. Hier vanaf wordt bunjee gejumpt. Een activiteit die door ene A.J. Hackett is bedacht. Ik stel dit aan Henk voor als verjaardagscadeau. Hetgeen wordt geweigerd.
Dan houden we het maar op kijken. Een prachtig bezoekerscentrum, helemaal in de stijl van de hedendaagse outbackers. Via videoschermen kun je meekijken hoe de jumpers zich voorbereiden op hun dodenmansvlucht. Er wordt in de camera gelachen en de duim opgestoken. Buiten kunnen we vanaf korte afstand zien hoe het moet. Veel chinezen, alweer. Ze overleven het allemaal. 1 dame aarzelt wel erg lang. Er wordt heel wat afgepraat en beloofd. Uiteindelijk gaat ze zonder duwen!
We rijden door en komen in het vreselijk drukke Queenstown. De beoogde camping is zelfs vol. Wat nu.... Gelukkig is er nog een camping op 6 km. Daar vinden we een prettig plekje. We eten spaghetti en genieten nog lang van de zon en de prachtige bergen om ons heen. Na het eten zitten we in de "kantine". Het is een gezellige verzameling van culturen in de keuken.
De chinezen snijden zich helemaal suf met de hele familie. Blijken honderden loempiaatjes te maken. Er is een hindoestaanse familie, veel Europese jongelui, inclusief wij, en ook nog wel wat nieuw Zeelanders. Reuze gezellig, dus. Zo doen we dat hier!!

• 18 Februari 2015 - 09:41

Marian Spoor :

Pas op niet teveel loempia's eten .lieve groet Marian

• 18 Februari 2015 - 11:30

Ben Stroot:

Hoi Henk en Emely

Emely was dat het laatste cadeautje wat je Henk wou geven ?

Henk gefeliciteerd.

vr groet ben

• 20 Februari 2015 - 21:59

Lidwien:

Lieve Emily en Henk,

Dank voor jullie leuke reisverslagen. Wat een bijzondere reis maken jullie zeg, het klinkt fantastisch. Geniet ervan!

Lieve groeten,
    Lidwien